2006.06.23. - Doom 3 Film Adaptáció
2005.12.28. 10:32
Már idejét se tudni annak, mikor vetették papírra a DOOM film ötletét a Hollywood-i nagyokosok, ha minden igaz, egészen pontosan 1998-ig kell visszamennünk az idõben, hogy megtaláljuk a film tervének gyökereit. A tervbõl majdnem lett is valami, aztán valahogy elfelejtõdött a dolog, és egészen a DOOM3 2004 augusztusi megjelenéséig hírét-hamvát sem lehetett találni annak, hogy valaha valahol egy DOOM film készült.
|
Aztán a DOOM3 kiadása után minden egy csapásra megváltozott, elõkerültek az íróasztalfiókok mélyérõl a féltve õrzött tervek, a film megvalósítását pedig több nagy névre bízták, bár a rendezõ, Andrzej Bartkowiak neve számomra semmit nem mond. The Rock neve viszont állítólag garancia a sikerre. Alig egy év alatt össze is hozták a teljes filmet, ugyanis, hacsak a forgatások eddig nem zajlottak titokban, akkor a 2004 õszétõl 2005 õszéig terjedõ idõszakot tekinthetjük a valódi készülési idõnek. |
A történet menete nagyjából hasonlít az eredeti DOOM epizódokéra, azzal a különbséggel, hogy itt nem egy ember, hanem egész szakasz kénytelen szembeszállni a pokolfajzatokkal. Csodáltam volna, ha nem variálnak még egy kicsit a forgatókönyvön is, hát ez is megtörtént, ugyanis a pokoli teremtmények létrejöttét a játékkal ellentétben itt nem egy idegen dimenzióba nyílt teleportkapu okozza, hanem az emberi hülyeség, azaz olyan genetikai kutatások, melynek során egy szer hatásánál furcsa mellékhatások léptek fel: az emberek tomboló szörnyekké (ha úgy tetszik, zombikká) változtak. Micsoda marhaság.
Ez a kis különítmény sem a bázison rekedt, szerencsétlen módon szörnyekkel körbevett dolgozókból áll, hanem odavezényelt elit katonákból. Ez mondjuk így még rendjén is volna, hiszen az eredeti DOOM játék történetének alapja is ez a gondolatmenet, az azonban felettébb furcsa és idióta húzás volt a készítõktõl, hogy a Föld-Mars közti közlekedést itt nem modern ûrrepülõgépek oldják meg, hanem egy zselészerû, az embert magába szippantó teleportszerkezet. |
|
Végülis elképzelhetõ, hogy valamikor a távoli jövõben feltalálnak valami hasonlót, de könyörgöm, a fénysebességgel közlekedõ ûrhajók sokkal jobbak lettek volna, és látványosabbak. Hogy mi? Túl drága lett volna egy ûrhajómodellt építeni? Úgy tûnik, a filmre fordítandó büdzsé mértéke igencsak szerény volt. Nem elég, hogy nem találkozhatunk igazán élethû helyszínekkel, a speciális effektek kivitelezésének is vannak bajai rendesen. Nem értem például, miért hat annyira mûanyagnak az összes szörnyike... Ezt a hibát már a film elõzeteseiben is fel lehetett fedezni, mégsem tettek semmit se a hiba javítása érdekében. A "mindössze" 60 millió dolláros költségvetés érthetõ lenne egy szegény csehországi produkciónak, azonban tessék azt is figyelembe venni, hány tízmilliárd dollár bevételt hozott már a DOOM-sorozat az id-nek! Na ugye... végképp érthetetlen, miért is garasoskodtak ennyire. A történet amúgy nagy vonalakban ennyi: Megtörténik ugye a katasztrófa, a mutálódott emberek (a szörnyek), mivel igen nagy agresszivítással és erõvel rendelkeznek, kiszabadultak a laborból, és az UAC bázis leigázásán munkálkodnak.
|
A bázisnak egy egész szektorát (Dr. Carmack laborját - ismerõs a név? :D Kár hogy nem az igazi Carmack játssza el saját magát a filmben ) ellepik a szörnyek hadai. Ami bukta ebben a sztoriban, hogy nem derül ki, az imp-ek, illetve a pinky demon-ok vajon hogyan is kerültek a bázisra, semmi magyarázat nem létezik erre, minthogy ezek szintén erõsen átmutálódott emberek, netán háziállítok lehettek (hiszen a sztori elején vérengzõ, de még földi lényeknek tûnõ kutyákat is láthatunk). |
Na aztán az UAC bázison szépen annak rendje s módja szerint kitör a káosz, derék honvédõ bakáink odaportálnak a bázis közelébe, és bebocsátást nyernek abba a szektorba, ami a fertõzött résznek tekinthetõ. Itt a szakasz feladata, hogy megakadályozzák a fertõzés kijutását a laborból, ugyanis ezek az átalakult szuperzombik képesek zombit gyártani más emberekbõl is. Közben persze jönnek a szokásos klisék, ami csak egy sci-fi horrorhoz szükséges, a nagy Sablonkönyv minden egyes eleme felhasználásra került itt.
A végén persze mindenki halott lesz, csak egyetlen baka (hirtelen nem tudom melyik) marad talpon, akinek viszont a túlélése érdekében a vérkeringésébe kerül a gyilkos vírus, de belõle aztán nem lesz szörnyike, mert õ jó ember és ezért nem hat rá károsan a kromoszóma-injekció. Ezen kívül vele tart még Dr. Jenna Willits is, az archeológus-kutatónõ, aki szintén szerencsés túlélõje lesz a kalandnak. |
|
Tulajdonképpen bár szomorú ez a dolog, én semmi új, érdekes dolgot nem lehet felfedezni a filmben, különösképp ijesztõnek sem mondható, úgyhogy szerintem túlzás ezt az egészet sci-fi horrornak nevezni. Ami iszonyatosan megdobja a hangulatot, és ez egy valóban egyedi, filmekben még sehol máshol nem látott ötlet, az az FPS-nézetben mászkáló kamera. Az ember már tényleg nagy erõkkel kapna a billentyûzet / egér után, hogy irtsa a sarkokból elõtörõ milliónyi szörnyet, amikor meglepõdve tapasztalja, hogy csak a levegõt szorongatja a moziterem ülései között. Ez a rész az egész film csúcspontja, de sajnos egyben egyetlen igazán jól megvalósított része is.
|
Aki rendszeresen látogatja a HQ-t, netántán jobban ismer engem, az tudhatja, hogy mekkora nagy DOOM-rajongó vagyok. Tehát meglehetõs elfogultsággal, ám egyúttal hatalmas elvárásokkal ültem le a film elé, mert gondoltam, a nem túl kedvezõ elsõ benyomások után még kerekedhetnek nagyon jó dolgok ebbõl az ötletbõl. Hát nem igazán. Maga a film jó átlagos, ami végülis nem volna baj, csak sajnos alig látni nyomait annak a mérhetetlenül nagy profizmusnak és odafigyelésnek, amit például a DOOM3 PC játék nyújtani tud. |
Teljesen kár volt megbolygatni a forgatókönyvet, kerekes pinky demonokat kreálni, kék BFG-sugarat csinálni az eredeti zöld helyett, ráadásul a nevét is átkeresztelni (bár igen csúnyán hangzana az igazi neve, azt meg kell hagyni, de mégis, amikor emberünk megkaparintja ezt a nagy csodafegyvert, a hangzatos Bio Force Gun helyett mégis így kurjantja el magát: Ahh, Big Fucking Gun! - szal az átkeresztelésnek sem volt értelme) Összességében tehát nem sikeredett rosszra ez a film, de nem is emelkedik ki a nagy szürke átlagból. Elég sok alapvetõ hiba benne maradt a forgatókönyvben, rengeteg a logikátlanul lezajló rész, az átvariált forgatókönyv miatt pedig az igazi DOOM-fanatikusok nem fogják élvezni igazán, aki pedig nem jártas a DOOM világában, nem fog tudni eligazodni a kusza események, érthetetlen módon rajzó szörnyek tengerében. Egyszer megéri megnézni, nem vitás, de második alkalommal már valószínûleg senki nem fog újból a jegypénztárnál ácsorogni érte.
By Wastrel
|
DOOM SOUNDTRACK By Clint Mansell
A DOOM film zenei anyaga természetesen Audio CD-n is megjelent, 22 kitûnõ szám gondoskodik a szórakozásunkról. A Clins Mansell által készített zenék teljesen beleillenek a DOOM világába, az viszont már egyéni ízlés dolga, kinek mennyire jönnek be stílusukban ezek a muzsikák. |
|