2006.07.12. - Az ID Software trtnelme - 2. rsz
2005.12.28. 10:39
Hol is hagytuk abba a mltkor? , mr emlkszem, ott, hogy megalapult az Id software. s hogy mirt kellett ennyit vrni arra, hogy vgre tovbblphessnk? Csak! :) Na j, folytassuk a turklst a storyban, mieltt mg megunom, s nem rok semmit. :D
Szval, amikor mr snen voltak, s megalakult az FPS-eket magnak tud cg, mg mindig voltak problmk. Elszr is a teljes fggetleneds nem ment olyan knnyen, mint ahogyan azt vrtk. A Commander Keen (aki nem emlkszik r. hogy mi volt az, olvassa el jra az els rszt!) ltal hozott 10000 dollr hamar elfogyott, s az j tletekhez nem volt lengend a maradk, otthoni lv. Ekkor jutott eszbe Carmacknak, hogy itt az ideje kvetni a Nintendo zletpolitikjt. Ami elszr bevlt, az bevlhat msodszor is, nem? Elkezdtk a Keen mtoszt sorozatt bvteni. Nem is kellett sokat dolgozni, az alap koncepci a rgi maradt, az j plyk s szrnyek pedig nem kvntak tl sok ignybevtelt. A sorozat trilgiv bvlt, ami 200.000 dollrt hozott az lomgyr kasszjba. Ezt ltva a megrszegls nem is okoz klnsebb meglepetst, gy az sem okozott azt, hogy mg tovbbi hrom(!) rszt fabrikltak a hs kisfi trtnetbl. Mint minden akkoriban, ez is elspr sikert okozott, gy most mr flmilli dollr volt a bevtel! gy mr volt money az Id szmljn, s Carmack belevghatott, hogy megalkossa rgi lmt, az els 3D-s motort. A munka jjel nappal folyt, m ksznheten az agyban szinte 100%-ig ksz koncepcinak, nem jttek kzbe slyos bkkenk.
A motor egy akkor mr ismert raycasting nev eljrsra plt. Az volt a kunszt az egszben, hogy John egy sorba pakolt a pixeleket, gy tulajdonkppen azok egy folyos kpt rajzoltk a monitorra. Ellenben ez mg korntsem volt 3D. A plafon s a padl kizrlag sima, egyszn bortst kaphatott, s br a motort szokatlanul gyorsan mkdtt az akkori gpeken, John nem volt elgedett. A tbbiek azonban el voltak ragadtatva tle, gy mr biztos volt, hogy az Id kvetkez jtka mr ezt fogja hasznlni. No igen, de mi legyen az? Sok gondolkods utn a 8 bites korszak egyik nagy klasszikusnak feljtsra blintott r a team. Csak kevesen tudjk, de az Escape from Wolfeinstein nevt Tom Hall vetette fel elszr, gy tulajdonkppen neki ksznhetjk a nci irts rmt.
Az eredeti jtk egy lopakods platformer volt. A jtkosnak gy kellett eljutnia a plya msi vgben lv kincses ldhoz, hogy kzben ne keltse fel a szobban jrkl nci tiszt figyelmt. Ahogy a plyk egyre nehezedtek, egyre tbb lett az rk szma is, gy mr egsz Splinter Cell flinget rasztott (termszetesen rendkvl primitv 2D grafika mellett). Romeo nem akart vltoztatni az alapokon, de Carmack sokkal akcikzpontbb jtkot szeretett volna, kiss depresszv s (akkor mg) ijeszt jtkmenettel. Erre a vgtelen folyos rendszer tkletesen alkalmas volt, a sajt szemszg nzet pedig garantlta a belelst (br szerintem Romero tlete sem volt rosszabb, az is alkalmas lett volna a legenda letre hvsra). A sztorit is kiszneztk. J. B. Blazkowitz hadnagyot irnythattuk, aki nci fogsgba esett egy Wolfeinstein nev vrban. Csupn rdekessg, de akivel csak tallkoztam, eddig mind "volfejnstejn"-nek ejtette a jtk nevt amgy nmetesen, holott eredetileg "volfejnsztjn"-nak kne mondani (br a sz eredetileg nmet, gy mi ejtjk helyesen, ez az angol kiejts szerintem borzalmas, gondoljatok csak bele: volfensztjn szrd. Uh...). A kperny aljra elszr kerlt fel a ma mr csak HUD-nak nevezett FPS llapotsor.
Lttuk a fhs arct, ahogy egyre amortizldott a vres tkzetek rvn. Lttuk a nlunk lv fegyver is, s azt is, hogy mennyi kincset gyjtttnk ssze a plyk sorn (a kincsesldk egybknt direkt utalsok a rgi alapmre). Emellett a progi kiss elrugaszkodott a valsgtl, s a katonk mellett zombik s speck berzoldtok ellen is bevethettk a ngy fegyvert (volt minigun is! Oh!). A jtk 1992 mjusban jelent meg az Idtl mr megszokott shareware koncepciban. Az els epizd szabadon terjeszthet volt, de ha a maradk tt is be akartad fejezni, fizetni kellett rte. s most tnyleg megrte, a 3. rsz vgn pldul magt, Adolf bcsit kellett hidegre tenni a mutns szrnykatonival egytt! A jtk azta legenda, st az jrafeldolgozs mr megrt egy jrafeldolgozst is, a Gray Matter Nerve ksztette Return to Castle Wolfeinstein nven, 2001 decemberben jelent meg.
Egsz j jtk lett, mi tbb, a Quake3 motorjt eddig ez aknzta ki a legjobban a mind a mai napig kirly karakter-kidolgozssal, a szuper zenrl mr nem is beszlve. Emellett ez volt az els jtk, melyet a lelkes modderek talaktgattak otthon (nekem is volt szerencsm egy ilyen tkolmnyhoz, ahol a minigun tojsokat ltt a gppityus teletabikra). Johnk semmilyen retorzival nem prblkoztak, st, btortottk a ksztt, s a The Spear of Destiny kiegszthz mr hozzcsomagoltk a plya s karakterszerkesztket is. Egyszval a jtk ismt risi ugrs volt, s megteremtette az Id nevt jelent first persont shooter jtkkategria fogalmt. De ez mg nem minden, a vgzet mg htra volt!
|