Ideje benzni a dobozba: Doom 3 rendszerkvetelmnyek
Bizony nem kis esemny a jtkosok vilgban, hogy az anno kategrit teremt Doom-nak vgre elkszlt a harmadik rsze. A ksztk, teht az id Software, az ln John Carmackkal mlt ht szerdn jelentettk be, hogy a Doom 3 augusztus 3-n megjelenik az amerikai boltokban, majd pr napra r vilgszerte.
Az id utols korszakalkot motorja a Quake 3 volt, amely mg 1999-ben jelent meg. Ez a motor egszen mig szolgl jtkok alapjaknt, igaz, azta tbb rncfelvarrson is tesett mr. A Doom 3 azonban jval nagyobb elrelpst jelent majd, fleg ami a grafikt illeti. Carmack 4 ve dolgozik rajta, a legnagyobb hardver gyrtk tmogatsval. Mindig a legjobb videokrtykon folyt a fejleszts, kezdve a GeForce 3-tl, a RADEON 9700-on t egszen az NV40-ig.
Carmack munkssgrl dkat zengtek kzben, ami alapjn taln el is vrhat, hogy egy j genercit teremtsen meg a jtk. nmagban ez rengeteg ms jtkfejlesztt fog sztnzni, hiszen lemaradni senki sem akar. Nem beszlve arrl, hogy a rendkvl nagyot fejldtt grafika miatt valsgos ermvet ignyel a jtk, ha maximlis rszletessggel akarjuk jtszani, teht igen komoly hzert fog kpviselni a hardverpiacon is. Az elrejelzsek szerint rengeteg embernek ez a jtk jelenti majd a fordulpontot, ahol is eldnti, hogy itt az ideje j hardverbe befektetni. Ez pedig minden tmogatst megr a gyrtknak is.
gy most nzzk is vgig, hogy minimlisan milyen gpet ajnl Todd Hollenshead (id Software) a jtkhoz:
Mindenek eltt, szksgnk lesz legalbb egy 1,5 GHz-es Pentium 4, vagy egy 1500+ jells Athlon XP processzorra. Ez ma mr igen knnyen teljesthet kvetelmny, hiszen eleve a legolcsbb processzor, amit ma mg be lehet szerezni is gyorsabb ennl. Optimlisknt mr egy 3 GHz-es, vagy annak megfelel processzort jellnek meg.
384MB rendszermemria. Ez mint olyan, eleve egy jl mkd Windows XP alapgp kvetelmnye is lehetne. Ma mr az 512MB memria sem ritkasg az emberek gpeiben, s bizony a fejlesztk szerint a Doom 3-hoz minl tbb, annl jobb. A legsimbban felteheten azoknl fog futni a jtk, akik 1 GB memrit bepakoltak mr a gpkbe. Aki viszont mg 512MB alatt jr, annak ideje elgondolkodnia a bvtsen, hiszen elg kellemetlen lesz, amikor egy ocsmny szrny azrt kajlja le a fejnket, mert a gpnknek ppen swappelnie kellett a winchesterrl, s elkezdett akadozni a jtk.
4 GB res hely a merevlemezen, kett a jtknak, kett pedig a biztonsg kedvrt. Valsznleg ez sem lesz klnsebb problma, a 40-160GB-os merevlemezek korban, azonban mindenkppen ajnlott egy-egy gyorsabb pldnyt birtokolni, ami mr 7200RPM-es, s esetleg SATA interfszre csatlakozik, s/vagy 8MB integrlt puffer van benne. A gyors winchester lervidti a tltsi idket, illetve szernyebb mennyisg RAM esetn a swappels sem jelent tl nagy fennakadsokat.
El is rkeztnk az utols kritriumhoz, amely egyben a legfontosabb is, vagyis a videokrtya. A Doom 3-nak DirectX 8.0 az alapkvetelmnye, teht a GeForce 3, s RADEON 8500 alatti krtykon nem fog megfelelen futni. Ennek megfelelen a videokrtya az a pont, amit a legjobban megri fejleszteni a Doom 3 kedvrt. Manapsg tnyleg nem mondhatja senki, hogy nincs kellen nagy vlasztk videokrtykbl, mgis nem rt nhny dolgot megjegyezni. Az nVIDIA rszrl a DirectX 8.0 vonalat, teht a minimlis kvetelmnyeket tekintve a GeForce 3, illetve a GeForce 4 sorozat jhet szmtsba. Aki elbbivel rendelkezik csak, annak itt az ideje, hogy levltsa, azonban egy izmosabb, s minimum 128MB-os GeForce 4 mr vrhatan megbirkzik a jtk elvrsaival, mg ha nem is maximlis grafikai lmnyt nyjtva. Ugyangy, az ATI rszrl a 8500 ugyan elg lehet a DirectX 8-as lmnyhez, mindenfle extra grafikai csicsk nlkl, azonban annak derivltjai, vagyis a 9000-9200-9250 sorozat mr igencsak harmatos.
A DirectX 9-es felhozatalt illeten, egy 9600Pro, vagy egy 5900XT krtya mr kezdetnek elg lehet, 1024-es felbontshoz, extra szrk nlkl. Ez alattiakat, teht a 9600 buttott vltozatait, illetve sokkal inkbb az 5200-5600-5700 szrit egyszeren el kell felejteni, ugyanis DirectX 9-es belltsokkal nem tudnak elegend teljestmnyt felmutatni. Aki jobban el van eresztve anyagilag, annak a legjobb vlaszts egy 9800-as, vagy egy jfajta X800 sorozat ATI krtya lehet. Persze amennyiben a ngylevel lhere, s a lott ts is rendelkezsre ll, akkor egy 6800 Ultra is szmtsba jhet, mr ha valaki tall egy megvsrolhat pldnyt a boltokban. Ez utbbi krtykkal, egy j alapgp mellett ktsg kvl problmamentesen fog futni a Doom 3, mg akr a legszebb grafikai belltsok mellett is.
sszefoglalva teht: |
Minimum gpigny:
- Intel Pentuim 4 1500 mhz vagy AMD Athlon 1500 mhz
- 384 mb ram
- 2 gb
- nvidia Geforce 3 vagy ati 8500
Ajnlott gpigny:
- Intel Pentium 4 vagy AMD Athlon 2 ghz
- 512 mb ram
- 2 gb
- nvidia Geforce 4 ti 4600 vagy ati 9700-as
- 5.1 hangfal
Ht ahogy elnzzk, elg nagy gpignye van... DE! Vannak trkkk a Doom 3 tarsolyba...
A trkk: Az advance options. Itt kapcsoljuk ki a kvetkezket:Shadows, High Details. Ha ezek off-on vannak, akkor nyernk pr fps-t (ez az alap fpstl fg). Szval nem kell komolyan venni ezeket, de aki 50 fps-t akar elrni ultra detils, 10241280-as felbontsba, annak a legjobb gp kell!
FPS lemrse: Nyomjuk meg a ctrl+alt+0-t, s irjuk be: "Timedemo demo1.demo" parncsal hivhatjuk el (persze idzjel nlkl). |