2006.07.15. - Az ID Software trtnelme - 3. rsz
2005.12.28. 10:40
A mlt alkalommal a ncik mdszeres kiirtst feldolgoz Wolfenstein sorozattal foglalkoztunk, m most eljtt az ideje, hogy grcs al vegyk azt a nevet, amely miatt ez az egsz oldal ltrejtt. Halljam a krus vltst: DOOM! Bizony, ide is elrkeztnk, gyhogy csapjunk a lovak kz, jhet a mehet! A csapat a Wolfenstein hatalmas sikere utn megrszegedett. A pnz gy dlt, mint hegyrl a lavina, s a kis team hamarosan rjtt, ebben nagyon nagy biznisz van! J.C. s Romero pldul mg egy tzvrs/citromsrga Ferrari 328-ast is vett, st, Johnnak azta egsz kis gyjtemnye van a szp, piros autkbl (legdrgbb kincse egy Testarossa, amelyet addig tuningolt, hogy teljestmnye ma mr kicsivel 1000 (!!!) ler felett van!). A pnznek azonban van egy olyan rossz szoksa, hogy elfogy, fleg akkor, ha gondolkozs nlkl minden hasznosat-haszontalant sszevsrolunk belle (st, a rossz nyelvek szerint Romero hmmm... kjhlgyek szolgltatsaira klttte vagyona nem is olyan kicsi rszt).
Ekkor kimondtk az tletet: folytats kell! Mghozz mihamarabb. Johnnak azonban mindig megvolt (s van is) az a (hogy rossz vagy sem, azt mindenki dntse el maga) tulajdonsga, hogy sohasem volt elgedett az ltala alkotott motorokkal s jtkokkal. Az lland elgedetlensgnek meg is lett a gymlcse, John jt nappall tve dolgozott j engine-jn, melynek legnagyobb kihvsa a teljesen szabad mozgstr megvalstsa volt (nem teljesen ide tartozik, de John tnyleg igazi megszllott, amit nem is tanst jobban semmi ennl a kis trtnetnl. Egy nap ppen a Quake motoron gykdtt, amikor Romero s Adrian gy dnttt, megvicceli az berzsenit. Bevittek az irodba egy pornfilmet, s a Johntl alig kt mterre lv, nagykpernys TV-n nzni kezdtk azt, teljes hanger mellet, majd vrtk az eredmnyt. Johnt a nygsekre s shajtozsokra csak tz perccel ksbb lett figyelmes. Oda fordult a TV-hez, hmmgtt egyet, majd visszafordult a gphez, s folytatta a kdolst. Bocs a hosszra nylt pldrt, de azt hiszem, ez mutatja leginkbb meg, hogy Carmack mennyire megszllottan vgzi a munkjt).
Az eredmny dbbenetes lett. A motor most mr kpes volt a textrzott padl s plafon brzolsra, st, lpcsk s liftek is bekerlhettek a plykra. Emellett egy gyes trkk segtsgvel mr alkalom nylt a 256 szn grafika hasznlatra, s gy akkori szemmel elkpeszt fny-rnykhatsokat lehetett a jtkosok szeme el trni. A tbbieknek is leesett az lluk a ltvny miatt, szval ezzel (megint) forradalmit alkottak. No igen m, meg van az engine, de jtt a nagy krds: milyen jtk legyen belle? A tbbiek Wolfenstein folytatst szerettek volna, m Romero msknt dnttt. Akkoriban ment a mozikban az Alien quatrolgia harmadik rsze, s ez megihlette a szabad szj mexikit. Lvn nagy Alien rajong hrben llott (akrcsak n :) ), azzal az tlettel llt el, hogy a jtk ezen filmek trtnett dolgozza fel. A csapat benne is lett volna, st, mg a jogdjakat is megszereztk, m a progi fejlesztse s trtnete nagyon nem tetszett a Fox Interactive-nek, gy hamarosan visszavontk a tiszavirg let szerzdst. Ez mgsem vette el a csapat lelkesedst, s Carmack ismt elllt egy tervvel: legyen a jtk sci-fi horror, brutlis s vres elemekkel, pokolfajzatokkal, egyszval mindennel, amivel r lehet hozni a frszt a monitor eltt csng gmerekre. A cmet egy 86-os Scorsese filmbl, a Pnz sznbl vettk, melyben a fszerepl Tom Cruse egy billird terembe lpett be egy nagy, nehznek tn, fekete tskval.
Amikor megkrdeztk tle, mit tartalmaz a ckmk, csak ennyit felelt: Doom. Vagyis vgzet, ha valaki mg nem tudn. A grafikt Adrian Carmackre s Romerora bztk, akik elkpeszten brutlis s kegyetlen ltvnyvilgot csaptak ssze. Mindentt mltt a vr, kifordult belekkel s drdkkal felnyrsalt, mg l emberekkel "dsztettk" a plykat. Tom Hall sem ttlenkedett: kzel 80 oldalas design dokumentcit ttt ssze a jtkhoz, melyet aztn majdnem teljesen ki is dobtak a fejleszts alatt. Tom ezt nem brta sz nlkl, erskdtt, hogy a jtk az eszetlen hent helyett igenis trtnetkzpont legyen. John Carmack azonban kimondta a vgs tletet: "A sztori egy akcijtban annyi, mint egy sztori egy pornfilmben. Van, de senkit sem rdekel!". Ez mr sok volt Hallnak, s a gm elkszlte eltt nem sokkal kilpett a cgtl. Romero legjobb bartjt vesztette gy el, hiszen az elvrta volna, hogy is vele tartson.
Ez ismt ellentteket bresztett a kt vezr, Romero s J. C. kztt, akik ekkor mr igencsak sokat veszekedtek. A vitknak azonban vge lett 1993 decemberben, amikor az Id-tl akkor mr megszokott shareware formban megjelent a nagy m. A siker valami elkpeszt volt. A cenzorok rjngtek a jtk miatt. Ilyet kiadni mg ma is nagy btorsgra vallana, ht mg akkor, amikor mg a Wolfensteint is erszakosnak tartottk. Ez a jtk indtotta meg elszr az nkntes szli szervezeteket, melyek a program azonnali betiltst kveteltk. Emellett az eladsok az egekig szktek, s ez ismt prezentlta, hogy ezek a srcok nem viccelnek. A legtallbban Trent Reznor fogalmazta meg: "A Doomot a szarok bele hozzlls tette igazn naggy". s valban. Az emberek bekaptk a cumit, s mind a mai napig rgjk. December 11-n mr tbb, mint 100 ezer dollrt hozott nekik a jtk, s ismt beksznttt a jlt, Romero pldul vett egy 900 ngyzetmteres kastlyt, a kocsijt pedig odaajndkozta kedvenc mexiki ttermnek a fszakcsnak (persze sem jrt gyalog, vett egy Testarossat!)! A legnagyobb csodrl azonban mg nem is ejtettem szt. gy van, gondolom, mr kapizsgljtok. A deathmatch! Oh, igen! Ez volt az els jtk, melyben els szemtben lhettk cafatokk egymst a haverok, de ha nem ehhez volt kedvk, akr cooperaive is nyomhattk a gma szingli mdjt!
Ez volt az (tbbek kztt), mely legendv tette a vgzet els eljvetelt. Az ezt kvet idszakban egyre msra kaptk az ajnlatokat (a Microsoft pldul teljes egszben fel akarta vsrolni az Id-t, persze hiba). A legjobb ajnlatot a GT Interactive tette le az asztalra: 2 milli dollrt ajnlott az Id-nek, ha elksztik a msodik rszt! Ez azonnal meggyzte a srcokat, hogy eljtt az ideje a msodik eljvetelnek is :). Rgvest munkhoz lttak, s br Romero most nem rt r (a Raven ltal fejlesztett Doom motoros Heretic fejlesztsben segdkezett, egybknt a Raven s az Id azta is puszipajtsok, k fejlesztik tbbek kztt a Quake4-et is!), az jonnan rkezett Sandy Peterson s American McGee tkletesen egyttmkd csapatknt dolgozott az eddigi legdrgbb Id projecten. A jtk mg vresebb s erszakosabb lett (az egyik faltextrt pl. Sandy vrz lbrl ksztettk, Adrian ugyanis bescannelte a sebet!), mg tbb szrny jelent meg, s br a koncepci alapjaiban nem vltozott. Igaz a Doom2 most mr teljesen kiads jtk lvn nem a shareware megoldst alkalmazta a megjelenskor. Amikor ez megtrtnt, ismt jtt az rjngs s a fogak csikorgatsa. A sok vr a cenzorok julst, a vsrlk zsebeinek kirlst eredmnyezte. A rengeteg pnz ismt mltt, s a GT is megprblta megvenni az Id-t, persze k is hiba. Ez a csapat a szabadsgot kpviselte, nem lehetett ket kisajttani. A trtnet azonban mg nem r vget itt, de a folytatst majd inkbb ksbb meslem el, addig is kaparjtok el egy kicsit a Doom-ot, megrdemli!
|