2006.07.25. - Interj a Doom 3 f fejlesztjvel
2005.12.29. 14:50
John Carmack gy dnttt, hogy nem ad exkluzv interjt egyetlen jsgnak sem, csupn a Quake 2002 konferencin tartott nyilvnos beszmoljra tmaszkodhatunk. A beszmol mindenesetre informatv s rdekes volt. Kvetkezzen nhny klnsen rdekes megjegyzs a "prfta" szjbl. (Egyenesen a szjbl kifele jttek ezek!)
"A Doom III minden egyes darabja mr a helyn van s most mr vgre ltom, hogy az egyes dolgok miknt valsultak meg. A fejleszts kzvetlenl a Quake III elksztse utn kezddtt el. Mr most egyttmkdnk ms cgekkel a jtkmotor s technolgia licenszelnek krdsben, ami azt jelenti hogy hamarosan ms Doom III technolgira pl jtkok is megjelennek."
"A krds az, hogyan tovbb? A kvetkez logikus lps egy olyan jtkmotor fejlesztse lenne, mely kizrlag az olyan legjabb videkrtykban elrhet technolgikra pt, mint amilyen az ATI Radeon 9700 vagy az Nvidia NV30 - mely mg nem jelent meg. A szomor ebben az, hogy egy kztes lpst kihagyunk, de gy gondolom hogy ez fog trtnni."
"64 bites sznmlysg mindenkppen fontos lesz az elbbrelpsnl. Egy monitor csupn 32 bites sznmlysget tud megjelenteni, de taln j rv a 64 bites sznmlysg mellett hogy az emberi szem tbbet lt. Minden monitor ms, radsul egyltaln nem ugyangy jelennek meg a dolgok a monitorokon. Sokat foglalkoztam mostanban szoftveres alap monitor kalibrlssal, de mindezidig semmilyen jl mkd megoldst nem talltam."
"A jtkfejleszts abbl ll, hogy megprbljuk megkzeltleg megvalstani azt, amit szeretnnk, mikzben prblunk egyenslyt tartani az j technolgik nyjtotta lehetsgekkel. A Doom III-nak rugalmas fnyrendszere van, egy j megvilgtsi rendszer nlkl a textrk durvnak tnnnek. A grafikus fejlds kvetkez fzisa a "tone mapping" lesz s gy gondolom a gyrtk mr elmozdultak ebbe az irnyba. gyessgnket a jtk optimalizlsba fektettk, nem pedig gyes hekkelsi megoldsokba." (rtsd: Van olyan 3D-s jtk, melynl gy tnik pl. mintha "bump mapping"-et hasznlna, de csupn trkkt ltunk, nem igazi rcsks felletet. Termszetesen egy trkk soha nem gy nz ki, mint egy igazi megolds. - Awender)
"A Doom III jelenleg csupn hat olyan videkrtyt tmogat, melyek klnleges jellemzit hasznlja a jtk. Jelenleg ezek csak s kizrlag ATI, Nvidia s 3DLabs krtyk. Taln valamikor prblunk valamit tenni a Matrox s SIS krtyk rdekben is, de jelenleg ez mg nincs eldntve. A Matrox s SIS krtykon futni fog a jtk, de mivel nincs kialaktva testreszabott tmogats, ezrt ezen krtyk specilis tulajdonsgai kihasznlatlanok maradnak."
"Rgebbi videkrtyk is tmogatva lesznek, de termszetesen ebben az esetben ez a grafikai megjelents valsghsgnek rovsra megy. Amire tnyleg szksg lenne az egy olyan minden krtyahardveren jelenlev API (programozhat szoftveres fellet), mellyel szabvnyosan elrhet lehetne minden funkci. Ez a vlemnyem egybknt mr nagyon hossz ideje ismert."
"Mg mindig gy gondolom, hogy a videkrtya technolgiban az elkvetkez pr vben mg mindig legalbb szzszoros fejldsi lehetsg rejlik. Mr kzel az id, amikor mozi minsg jtkokat fogunk kszteni vals idej kplekpezssel. A problma termszetesen a val vilg igazi jtkokkal val kzdelme lesz. Kis cgek olyan szint megoldsokat fognak szlltani, melyek ma csak cscsszint szerverfarmokon tallhatak."
"gy hiszem hogy semmi akadlya annak hogy Pixar minsg minsgi kplekpezst csinljunk a videkrtyk legjabb genercijn, mint amilyen az ATI 9700 s az NV30 lesz - amikor megjelenik. Minden Doom III jtkbemutat, melyet a Doom sznhzban lthattak, ATI 9700-ra pl."
"Eljn az id, amikor videjtkok s a film egybeolvad. A lnyeg a jtkon s a fejlesztn van, aki a jtkot kszti. Mr nagyon vrom hogy lthassam, mit is lehet ezzel a technolgival megvalstani. A videkrtykhoz val virtulis memria technolgia lesz a videkrtya technolgik egyik szksges lpse."
"A kibocsts utn az elkvetkez t v jtkmotor technolgija lesz a Doom III. Miutn elkszlt, azonnal elkezdek dolgozni egy j technolgin s j esly van arra, hogy a Doom III utni kvetkez genercis jtkmotor legalbb annyival haladja meg a Doom III-at, mint amennyivel a Doom III fogja megelzni a mostanit."
A beszmol utn jttek a krdsek, melyekbl mazsolzunk nhnyat.
K: - Mi a vlemnye a hardveres sugrkplekpezsrl (ray tracing)? V: - Nos, pr piacra biztosan megfelel lesz, de a jtkpiacra nem.
K: - Lesz e konzolos Doom III verzi? V: - X-Box-hoz mindenkppen lesz. A grafikus minsg ugyanolyan lesz mint a PC-s verzin.
K: - Lesz e Linux-os Doom III verzi? V: - Igen! Egszen biztosan lehet majd jtszani Doom III-at Linux alatt a legutols Nvidia krtyameghajtval. Mindenkppen megfontolom brmely ms nyitott kd meghajt tmogatst Linux-ra, de egyelre semmi ms rdemlegeset nem ltok, mint az Nvidia-t. ATI hamarosan kibocst egy meghajtt a Radeon 9700-hoz, de mg nem ismeretes semmilyen rszlet azzal kapcsolatban, hogy vajon mkdik e vele a Doom III Linux alatt.
K: - Milyen fegyverek lesznek a Doom III-ban? V: - Minden szabvnyos fegyver, ami a Doom-ban megvolt felspcizve jelen lesz a Doom III-ban is.
K: - Mennyi id kell a Doom III vgigjtszshoz? V: - Nos, nem tl sok, amennyiben n egy tapasztalt jtkos. Egy htvge alatt vgigjtszhat. Mindazonltal a jtk rendkvl gazdag vilga sokat segt a jtszhatsgon.
K: - Valban szksges az 5.1-es hangrendszer a Doom III-hoz? V: - Tnyleg nem tl drga egy 5.1-es rendszer. Szeretnm az 5.1-es rendszer trnyerst ltni mindenhol.
K: - Doom III, mikor? V: - Nem akarunk ms cgek hibjba esni, akik minden E3 alkalmval bemutatjk a termket, de soha nem bocstjk ki.
K: - Mi a vlemnye az j 3D Labs videkrtykrl? V: - Amennyit n lttam eddig, aszerint a 3D Labs krtyk nem lesznek versenykpesek a magasszint videkrtykkal. A krtynak j meghajti vannak, a virtulis felletkpz (texture mapper) j s azt hiszem ms cgek is alkalmazni fogjk. Nem gondolom, hogy a krtyt szles krben elfogadjk a jtkosok.
K: - Doom III-ban lesz tbbprocesszoros tmogats? V: - Lesz.
K: - Lesz tbbjtkos zemmd? V: - Igen, legalbb hallcsata (deathmatch). Az egyjtkos zemmdra koncentrlunk a megjelenskor. Lesz egy kiegszt csomag a ksbbiekben, mely a tbbjtkos zemmdra fog sszpontostani.
|